Jonghe Poezen toernooi Rotterdam 2023

01-12-2023

Op 1 december mocht dan eindelijk poging twee van het Jonghe Honden/Poezen toernooi plaatsvinden. De eerste dag van de wintermaand, en daar leek het weer dan ook zeker op: met voorspelde negatieve temperaturen verbaasde het eenieder dat we toch het rugbyveld op mochten. In de vrieskou gingen we op pad naar Rotterdam om onze eerste wedstrijd van dit seizoen te spelen, wat ook meteen de eerste wedstrijd van een aantal Jonghe Poezen zou worden! Het was niet de perfecte dag om tradities erin te stampen, want helaas moest de Gouden Drietand overgeslagen worden. Bij aankomst zagen de voorwaartschen onder ons de voedselkraam dan ook al van verre staan, dus propten zij nog even snel een hotdog naar binnen. De rest was drukker bezig met zo veel mogelijk kleding aandoen, want dat het koud zou worden was snel duidelijk. Wel geheel volgens traditie mochten we daarna lekker haasten naar het veld, waar onze eerste wedstrijd gespeeld zou worden. In een cluster met LSRG, ADSR/AMC en de Elephants begonnen we aan een mooie wedstrijd 10s tegen RUS met Obelix. Waar eerst nog wat onenigheid was over het aandoen van andere shirtjes, hebben we uiteindelijk lekker zwart-paars mogen spelen, en of dat met trots gedaan is. Met behulp van een mooie offload van mevrouw de Veurzitter heeft onze heenfiscus een prachtige eerste try gedrukt, en niet veel later rende ze als scrum-half nog snel voorbij de ruck voor een tweede. Zelfs na de kantwissel zat de energie er nog in, en scoorde een Jonghe Poes van AMC op haar eerste wedstrijd haar eerste try. Met een winst van 3-1 was dit een geweldige eerste wedstrijd. Achteraf bleek dit ook de enige wedstrijd te zijn, maar omdat unaniem besloten was dat dit uiteraard veels te weinig rugby was voor een avond, hebben we er nog lekker een pot achteraan gespeeld. Dezelfde teams, dezelfde tegenstander, ook dezelfde wedstrijd? Helaas ging dit begin iets moeizamer, zo moeizaam zelfs dat er in de eerste helft niet één, niet twee, maar drie try's tegen gedrukt werden. Maar verslagen van het veld afgaan kennen wij natuurlijk niet: na de rust kwam plotseling bij ieder de innerlijke Myrthe 2 naar boven. Schreeuwend werd de verdediging opzij gebeukt en er werd als één team gespeeld. De 'support erbij' was er zelfs zo ingedramd dat Jonghe Poes Hélène ineens lucht stond te sweepen. Ook voor de rest van de Jonghe Poezen werd het spelletje langzaamaan steeds makkelijker, en door lekker veel benen van tegenstanders te knuffelen was van de kou ook weinig meer te merken. Met nog twee try's van Suus en één van Meinke hebben we de achterstand helemaal weg kunnen werken, waardoor de wedstrijd eindigde in een werkelijk gelijkspel. Hiermee hebben we ook het toernooi gewonnen, waarvoor HULDEEE!!!

Na het toch wel warme douchen kon de derde helft beginnen, met lekker veel koud bier en warm voorwaartschenvoedsel. De finale was weinig activiteit, totdat twee dames de ballen kregen die bij de Jonghe Honden in kilt al lang verdwenen waren. Gelukkig hebben we onze Jonghe Honden en Poezen die traditie nog wel mee kunnen geven, en om het gemis van de heenweg toch nog goed te maken bezochten we op de terugweg dan eindelijk de Gouden Drietand. Voldaan keerden we terug naar de Yalelaan om daar met zijn allen de WSB te infiltreren. Een paar van onze damesch wilden nog graag iets langer mannen kijken in Rotterdam, maar een uur na de aankomst van de rest kwamen Dieuwke, Joukje en Myrthe dan toch nog even de prachtige beker thuisbrengen, waarvoor nogmaals HULDE!!